Post

Najczęstsze przyczyny awarii przemysłowych uszczelnień olejowych i sposoby ich rozwiązywania

Przemysłowe uszczelki olejowe są stosowane w różnych aplikacjach przemysłowych. Uszczelki te pomagają zwiększyć wydajność i produktywność maszyn oraz skrócić czas i koszty konserwacji. W zależności od rodzaju uszczelnienia, niektóre z nich mogą pracować w szerokim zakresie temperatur i posiadają specjalne właściwości, takie jak odporność na ścieranie, zgodność chemiczną i niskie zużycie. Uszczelki olejowe mogą być stosowane w różnych gałęziach przemysłu, takich jak przetwórstwo chemiczne, ropa naftowa i gaz, przemysł farmaceutyczny, przemysł ogólny, przetwarzanie węglowodorów i tak dalej.

Jak każdy inny element mechaniczny, przemysłowe uszczelki olejowe mogą być również podatne na awarie. Niektóre z głównych powodów, które mogą prowadzić do awarii przemysłowych uszczelek olejowych i jak można je rozwiązać, są następujące:

1. Tryb awaryjny: Nadmierne zużycie wargi

 

Krawędź wargi jest silnie zużyta, a zużyta powierzchnia wydaje się matowa i chropowata.


Przyczyna: Niedostateczne smarowanie

Przyczyną jest niewystarczające smarowanie, które doprowadziło do zwiększonego tarcia i w rezultacie do nienormalnie wysokiego zużycia. Ilość zastosowanego smaru była poniżej określonego poziomu i dlatego nie dotarł on do wargi uszczelniającej.

Rozwiązanie: Przed ponownym uruchomieniem dodać środka smarnego do określonego poziomu.

uszczelki

2. Tryb awaryjny: Deformacja uszczelnienia olejowego

Uszkodzona uszczelka olejowa powoduje deformację wargi.

Przyczyna: Niewłaściwy montaż.

Ten problem może wystąpić, gdy średnica wewnętrzna uszczelnienia olejowego jest zbyt mała. Uszczelka olejowa mogła również zostać zdeformowana z powodu zastosowania niewłaściwego przyrządu montażowego lub niewłaściwych narzędzi montażowych.

Rozwiązanie: Aby rozwiązać ten problem, należy użyć właściwych narzędzi i poprawić dżwignie montażową.

 

3. Tryb awaryjny: Stwardnienie wargi.

Pasmo zużycia wargi jest gładkie i błyszczące. Cała warga uszczelniająca jest stwardniała i pojawiają się pęknięcia.

Przyczyna: Nienormalnie wysoka temperatura

Ten problem wystąpił, ponieważ temperatura oleju w pobliżu wargi uszczelniającej przekroczyła granice odporności termicznej gumy.

Inną przyczyną może być przekroczenie przez temperaturę oleju limitów temperatury konstrukcyjnej z powodu zmiany warunków zastosowania.

Rozwiązanie: Zbadać przyczynę awarii i podjąć niezbędne działania, aby zapobiec przyszłym skokom temperatury.

Jeśli temperatura oleju przekracza dopuszczalne wartości, należy wybrać uszczelnienie z wargą wykonaną z materiału o lepszej odporności na wysoką temperaturę, np. zmienić gumę nitrylową (NBR) na akrylową (ACM) lub akrylową (ACM) na fluorowęglową (FKM).

Należy pamiętać, że zmiana materiału wargi oznacza również zmianę odporności na olej.
 

4. Sposób uszkodzenia: Załamanie lub rozerwanie wargi uszczelniającej

Warga uszczelniająca zostaje zdrapana lub załamana albo część elastyczna zostaje rozerwana.

Przyczyna: Niewłaściwe sfazowanie wału lub użycie niewłaściwych narzędzi podczas montażu. Inną przyczyną może być wysokie ciśnienie skierowane na część elastyczną.

Rozwiązanie: Aby rozwiązać ten problem, należy sfazować wał do właściwego rozmiaru, wybrać odpowiednie narzędzie montażowe, a przed montażem nasmarować sfazowane miejsce. Należy również wybrać uszczelnienie olejowe odpowiednie do pracy przy wysokich ciśnieniach. Kluczowe jest również właściwe obchodzenie się z materiałem.

 

5. Tryb awaryjny: Odłączona sprężyna pończosznicza

Jednym z najbardziej krytycznych problemów zgłaszanych w odniesieniu do przemysłowych uszczelek olejowych jest wypadnięcie sprężyny podwiązki z rowka.

Przyczyna: Może to wystąpić, ponieważ 1) faza nie ma właściwego kąta lub 2) może to być spowodowane nieprawidłowym montażem z rowkami, które nie są wystarczająco głębokie.

Rozwiązanie: Jeśli Twój problem wynikał z 1), możesz użyć tulei montażowej, lub prawidłowo sfazować wał. Nałóż smar na sfazowany obszar przed montażem. W przypadku awarii typu 2), należy prawidłowo zmontować urządzenie poprzez wyrównanie wału i otworu obudowy. W razie potrzeby należy wybrać inną konstrukcję lub zastosować sprężynę o mniejszej średnicy.