Post

Kompatybilność łańcuchów

KOMPATYBILNOŚĆ ŁAŃCUCHÓW
W tym artykule omówimy podstawy kompatybilności łańcuchów rowerowych, abyś wiedział, jak dobrać odpowiedni łańcuch do swojego roweru.


Łańcuchy rowerowe składają się z wielu par stalowych ogniw zewnętrznych i wewnętrznych, połączonych nitami. Każda para płytek wewnętrznych jest rozdzielona rolką. Nit (sworzeń) jest ciasno wciskany przez obie płytki zewnętrzne. Następnie nit obraca się swobodnie na płytkach wewnętrznych i rolce.

CZĘŚCI SKŁADOWE ŁAŃCUCHA - A: PŁYTKI BOCZNE; B: PŁYTKI WEWNĘTRZNE; C: NIT; D: ROLKI
Wszystkie współczesne łańcuchy rowerowe są wykonywane w standardzie "one-half inch pitch", co oznacza, że odległość między nitami wynosi nominalnie 0,5 cala. Zęby kół zębatych są przycinane w tym samym półcalowym standardzie, aby pasowały do łańcuchów rowerowych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie marki i modele łańcuchów są wymienne.

Istnieją dwa podstawowe rodzaje łańcuchów rowerowych: łańcuchy "jednobiegowe" i łańcuchy z przerzutkami.

ŁAŃCUCHY JEDNOBIEGOWE
Powszechnie stosowany łańcuch jednobiegowy przeznaczony jest do rowerów z jedną zębatką na korbie i drugą na kole. Szerokość rolki wynosi nominalnie 1/8″ (3,3mm). Łańcuchy jednobiegowe nie są przeznaczone do rowerów z wieloma zębatkami tylnymi w rowerach z przerzutkami.

Istnieją piasty tylne z wieloma wewnętrznymi zębatkami, ale łańcuch jest nadal powszechnie nazywany łańcuchem "jednobiegowym". Są one również określane jako "łańcuch ósemkowy". Łańcuch 1/8″ będzie mierzył około 9mm w poprzek nitu.

Łańcuch 1/8" u góry, łańcuch przerzutki u dołu
ŁAŃCUCH 1/8" U GÓRY, ŁAŃCUCH PRZERZUTKI U DOŁU
W niektórych rowerach freestyle'owych stosuje się szerszą zębatkę i szerszy łańcuch jednobiegowy 3/16″. Idea jest taka, że szerszy łańcuch zapewnia dłuższą żywotność łańcucha w celu "szlifowania", czyli zjeżdżania po szynie lub innym długim elemencie na łańcuchu.

ŁAŃCUCHY PRZERZUTKOWE
Łańcuchy rowerowe z przerzutkami są przeznaczone do przenoszenia napędu z zębatki na zębatkę i występują w wielu różnych standardach wykonania. Przy wyborze łańcucha należy przede wszystkim wziąć pod uwagę liczbę tylnych zębatek. Zestawy tylnych zębatek są produkowane z 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 lub 12 zębatkami. Wraz ze wzrostem liczby zębatek w tylnej piaście, odstępy między zębatkami mają tendencję do zmniejszania się. W konsekwencji, wraz ze wzrostem liczby tylnych zębatek, łańcuchy stają się coraz węższe.

Nominalnie łańcuchy przerzutkowe nazywane są "łańcuchem 3/32 cala". Nie jest to jednak prawdziwa miara, gdyż współczesne łańcuchy przerzutkowe mogą odbiegać od tego rozmiaru.

Niektóre nominalne szerokości mierzone w poprzek nitu między łańcuchami to:

  • 12 tylnych zębatek - 5,3 mm
  • 11 tylnych zębatek - 5,5 mm
  • 10 tylnych zębatek - 6 mm
  • 9 tylnych zębatek - 6,5 do 7 mm
  • 6, 7 i 8 tylnych zębatek - 7 mm

Różne łańcuchy przerzutkowe w różnych standardach
RÓŻNE ŁAŃCUCHY PRZERZUTKOWE W RÓŻNYCH STANDARDACH
Oprócz łańcucha współpracującego z tylnymi zębatkami i przerzutką, łańcuch musi być kompatybilny z przednimi pierścieniami łańcucha. Przednie korby mają również oznaczenia dla różnych "prędkości", co daje wskazówkę, jakiej szerokości łańcuch należy zastosować. W przypadku zestawu 8 lub 9-rzędowego rozstaw przednich pierścieni będzie stosunkowo szeroki. Zastosowanie wąskiego łańcucha 10 lub 11-rzędowego może spowodować, że podczas zmiany biegów będzie on wpadał pomiędzy dwa pierścienie.

Producenci układów napędowych projektują łańcuchy tak, aby pracowały jako system z przerzutkami, tylnymi zębatkami i dźwigniami zmiany biegów. Łańcuchy mogą różnić się kształtem ogniw bocznych, wielkością i wysokością. Różnice mogą powodować różnice w wydajności zmiany przełożeń pomiędzy markami i modelami.

Różne kształty płytek bocznych u różnych producentów
RÓŻNE KSZTAŁTY PŁYTEK BOCZNYCH RÓŻNYCH PRODUCENTÓW
Dodatkowo łańcuchy różnią się jakością użytej stali. Lepsze łańcuchy, które są bardziej wytrzymałe i trwalsze, mają zwykle twardsze nity. Jazda na rowerze powoduje ścieranie i ścieńczanie nitu, który jest ciągnięty przez wewnętrzne płytki.