Post

Kiedy wymienić łańcuch kołowy

Wiedza o terminie wymiany łańcucha jest ważnym aspektem konserwacji roweru, który może pomóc w przedłużeniu żywotności komponentów i utrzymaniu optymalnej wydajności układu napędowego. W tym artykule omówimy różne narzędzia i metody pozwalające określić, kiedy należy wymienić łańcuch rowerowy.

 

INFORMACJE WSTĘPNE
JAKIE NARZĘDZIA SĄ MI POTRZEBNE?
Łańcuchy są częścią układu napędowego roweru podlegającą zużyciu. W miarę pokonywania kolejnych kilometrów łańcuch rowerowy ulega zużyciu. Wewnętrzne części łańcucha, nity i rolki, zaczynają się zużywać i sprawiają wrażenie, że się rozciągają. Zużycie to może powodować, że łańcuch źle współpracuje z zębatkami i tarczami, powodując słabą zmianę przełożeń, przedwczesne zużycie zębatek, a nawet przeskakiwanie zębatek. Ponieważ wymiana kasety jest o wiele droższa niż wymiana łańcucha, wiedza o terminie wymiany łańcucha może w dłuższej perspektywie pozwolić zaoszczędzić trochę pieniędzy.

Istnieją różne metody pomiaru zużycia łańcucha - od zwykłego podniesienia łańcucha z przedniej tarczy do pomiaru odległości pomiędzy dwoma nitami na łańcuchu. Jednak najłatwiejszym i najdokładniejszym sposobem określenia stopnia zużycia łańcucha jest użycie przyrządu takiego jak CC-3.2 Chain Checker lub CC-2 Chain Checker.

Rower można umieścić w stojaku naprawczym lub postawić na ziemi, pod warunkiem, że będzie stabilny i nie będzie się przesuwał ani przewracał.


METODA 1: ZDEJMOWANIE ŁAŃCUCHA Z TARCZY
Pierwszą metodą sprawdzenia zużycia łańcucha jest po prostu zdjęcie łańcucha z przedniej tarczy. Przełóżcie na najmniejszą zębatkę z tyłu i największą z przodu, a następnie zdejmijcie łańcuch z tarczy.

Zdejmijcie łańcuch z tarczy
ZRZUCENIE ŁAŃCUCHA Z TARCZY
Jeśli łańcuch zsuwa się z ogniwa w takim stopniu, że widać dużo światła dziennego pomiędzy łańcuchem a ogniwami, to albo trzeba wymienić łańcuch, albo zbliżamy się do punktu, w którym należy go wymienić. Nie jest to tak dokładne jak użycie odpowiedniego narzędzia, ale jest to dobry punkt wyjścia, jeśli nie wymieniałeś łańcucha od dłuższego czasu.


METODA 2: POMIAR LINIJKĄ
Inną metodą sprawdzenia zużycia łańcucha jest pomiar linijką. Wybierz nit i ustaw go na linii zerowej. Po odliczeniu 24 nitów ostatni nit powinien znajdować się w punkcie 12″ linijki. Jeśli jest on przesunięty o więcej niż 1/16″ łańcuch jest rozciągnięty do punktu wymiany.

Ustaw pierwszy nit na znaku zerowym
USTAW PIERWSZY NIT NA ZNAKU ZEROWYM

Sprawdź ostatni nit na wysokości 12".
SPRAWDZIĆ OSTATNI NIT PRZY ZNAKU 12


METODA 3: UŻYJ CC-3.2
Przyrządy do sprawdzania łańcucha Park Tool zostały stworzone specjalnie do pomiaru zużycia łańcucha. Aby rozpocząć pomiar zużycia łańcucha za pomocą CC-3.2, zlokalizuj końcówkę narzędzia ze znaczkiem 0,5. Zamontuj końcówkę z hakiem na ogniwie z wewnętrznymi płytkami, aby upewnić się, że mierzysz względem rolki, a nie płytek bocznych. Spróbuj zamontować drugi koniec do łańcucha.

Hak na rolce pomiędzy płytkami wewnętrznymi
HAK NA ROLCE POMIĘDZY PŁYTKAMI WEWNĘTRZNYMI

Sprawdzić zużycie drugiego końca
SPRAWDZIĆ ZUŻYCIE NA DRUGIM KOŃCU

Jeśli nie wejdzie, oznacza to, że łańcuch nie jest jeszcze zużyty o 0,5 %. Jeśli narzędzie wsunie się do łańcucha, oznacza to, że łańcuch jest o 0,5 % dłuższy niż w stanie nowym. Odwróć narzędzie, aby sprawdzić czy łańcuch jest zużyty w 0,75%. Jeżeli przyrząd nie wsuwa się w łańcuch po stronie 0,75%, oznacza to, że łańcuch nie jest jeszcze zużyty w 0,75%.

Teraz porozmawiajmy o tym co oznaczają poszczególne odczyty na CC-3.2. Każda wartość na poziomie lub powyżej 0,75% oznacza, że należy natychmiast wymienić łańcuch. Jeśli używasz łańcucha przeznaczonego do dziesięciu lub mniej biegów, wymień go, gdy jego stopień zużycia zbliża się do 0,75%. Jeżeli używasz łańcucha do jedenastu lub dwunastu biegów, wymień go po osiągnięciu 0,5 % zużycia. W rowerach z dwiema zębatkami lub jednobiegowych należy wymienić łańcuch po osiągnięciu 1% zużycia.


METODA 4: UŻYCIE CC-2
Aby zmierzyć zużycie łańcucha przy pomocy sprawdzianu CC-2, włóż tylną szpilkę pomiędzy dwie zewnętrzne płytki, a przednią pomiędzy dwie wewnętrzne płytki.

Tylna szpilka pomiędzy płytkami zewnętrznymi
TYLNA SZPILKA POMIĘDZY PŁYTKAMI ZEWNĘTRZNYMI

Przednia szpilka pomiędzy płytami wewnętrznymi
ŚLIZGACZ PRZEDNI MIĘDZY PŁYTAMI WEWNĘTRZNYMI

Naciśnij lekko na dźwignię, aby zlikwidować luz łańcucha i wyczuj, gdzie następuje jego wyraźne zatrzymanie. Nie należy przesuwać narzędzia poza punkt zatrzymania. Odczyt w okienku wskaże procentowe zużycie łańcucha. To takie proste.

Pamiętaj, że używanie łańcucha po przekroczeniu przewidzianego limitu zużycia spowoduje przedwczesne zużycie zębatek i kół łańcuchowych, dlatego dbałość o tę rutynową czynność serwisową pozwoli Ci zaoszczędzić sporo kosztów i kłopotów na dłuższą metę.


Sprawdzian łańcucha CC-4 styka się z łańcuchem w trzech miejscach, zapewniając dokładny pomiar dla wszystkich łańcuchów rowerowych od 5 do 12 biegów, w tym 12-biegowych łańcuchów SRAM AXS. CC-4 precyzyjnie wskazuje, kiedy łańcuch osiągnął poziom zużycia 0,5% i 0,75%, czyli punkty, w których większość producentów sugeruje jego wymianę.

Opuść CC-4 na łańcuch, trzymając końcówkę miernika nad łańcuchem.

Nałóż i utrzymuj napięcie na krótkim odcinku łańcucha jak pokazano na rysunku. Jest to bardzo ważny krok w celu uzyskania dokładnego odczytu.

Utrzymując napięcie na łańcuchu, przesuń łańcuch na końcówkę miernika, aby określić czy łańcuch jest zużyty. Pozycja końcówki miernika wskaże stopień zużycia łańcucha.

Położenie końcówki wskaźnika określa stopień zużycia łańcucha.